Mereka Besh - i Follow

Tuesday, 3 January 2012

Musim Ber Musim.

Assalamualaikum...
Bismillahirahmanirahim...

Syukur, celik mata hari ni...masih berada didunia..bernafas dari rongga yang sama.

Hari ni masuk opis lewat sikit je, around 9.00 a.m, baru sampai opis..kenapa?.hehehe, basuh baju...sejak mesin basuh rosak, kena basuh secara manual lah...kenapa tak beli baru?...ohooo, duk sendiri basuh baju utk sendiri je..rasanya, tak pe lah..tak yah kot...bleh jimat elektrik, jimat air dan jimat lemak...erk! Lemak...ye lah, lemak tepu yang dok bertapa dlm badan ni.

Tahu tak, kalau kita basuh baju secara manual...fuuuhhh!...sangatlah menerujakan, segala tenaga digunakan, segala abdomen bergerak...silap-silap kuar muscle tau...tak caya?...sila rosakkan mesin basuh anda...weeee :-)

Lepas basuh baju secara pukal, yang dilonggokan selama seminggu....C...very de pemalas okes anak dara!...tak lah, bukan malas...cuma banyak berehat je...hikhikhik!...akan terasalah, sengal sana sini..peluh! Peh..kalah peluh petani, dan tak yah pi gim bagai...ni kira senaman lah ni kan...dlm pada yang sama, jimat kan....kedeklah ini orang!. :-)

Semalam, yea semalam...petang-petang, sewaktu membuat marathon blogwalking, tetiba...ada beberapa blog yang menceritakan perihal budak yang pernah memremangkan bulu roma seketika dulu..yang klu baca naik teruja dan rasa bangga dlm hati, peh!...17A1...Nur Amalina Che Bakri...tapi, lain benar citer semalam petang...aduh!...sedih rasa, bila tengok picture-picture terbaru beliau...hurm! Kejutan budaya rasanya...sayangkan, punya kelebihan dalam bidang akademik tapi...tak seiring dengan jati melayu dan tatasusila sebagai muslim..apa pun, tak nak judge lebih-lebih...hanya harap dan berdoa...semoga Nur Amalina, ambil iktibar atas semua yang terjadi ni...dah terantuk baru nak terngadah, kalau ini satu teguran tika beliau lalai...ambil lah hikmahnya.

Bukan untuk beliau sahaja yang dapat result gempak, peluang ditaja belajar ke oversea...buat pelajar yang kat dalam malaysia gak...korang sebenarnya antara yang bertuah..pandai akademik, seiringkanlah dengan jati diri...baru nampak korang memang berilmu dan terpelajar...jangan biarkan, nilai nilai moral yang rendah...merendahkan martabat sebagai seorang yang bijak!...okes, ini cuma pendapat kakak yang tak berapa nak bijak dik non!...nak terima ke tak nak, terserah...sebab, yang untung korang, yang rugi tu tanyalah diri sendiri.

Apa pun, sebenarnya...jangan takabur dengan apa jua...jangan merasa gah dengan keputusan yang kita dapat, jangan merasa bangga dengan harta yang kita ada, jangan merasa molek sahaja dengan rupa yang diberi...sebab, barang pinjam dik...kalau nak diambil, kadangkala...tak ada amaran!...ingatlah, bukan nak kata diri pandai, jauh sekali nak memandai....hidup macam roda!.

Dan, satu lagi...sekarang memang musim budak budak asik buat bideo n donlod kat youtube ek...mcm cendawan tumbuh...dengan yang wat tutorial lah, ajar mcm itu mcm inilah...hurm!...musim, kalau dulu...kita kecik-kecik..musim main layang-layang...semua main...musim guli, bertin tin biji guli...musim main getah gelang...nah ko!..lengan penuh dengan getah, kalah mummy jarum...ye lah, seiring dengan peredaran zaman lah kan, tapi...lepas korang buat bidoe kat youtube tue...tengok balik tak??...ada rasa macam...ermmm...rasa menyesal tak??....hehe..wat ever, buatlah dik non...buatlah selagi ianya tak salah dari segi undang-undang..saya tolong tengok dan komen je dan kadangkala...tumpang gelak je lah kalau rasa bideo tue...mcm...erk!..yang aadoiii!, rasa. ??huh!...apa yang hang merepek ni!....blurrrr!.....minta maaf, mungkin korang perlu perbaiki..bakat korang jangan dipersia.

Ep!...berani buat berani tanggung...natijah apa pun yang kita buat..adalah!...kritikan, samaada kritikan itu datang sebagai membina ataupun datang sebagai kejian...hidup mesti berani terima kenyataan kan...ehek!...kalau rasa buat sekadar suka-suka aka syok sendrik!...terserah, tapi kalau buat memang ada niat nak tunjuk tutorial yang beras bernas..perbaikilah..mungkin itu sebagai satu pedekatan untuk korang maju kedepn akan datang...banyak, bideo youtube yang dihasilkn oleh otai yang isinya bernas..tengok pun...senyum je.. :-)

Tidak bagus itu..belum tentu teruk...bagus juga...belum tentu...terbaik.

Tiap-tiap hari pun kita belajar.

Pagi-pagi naik lori ikan,
Hantar ikan ke pasar payang,
Apa tertulis anggap sebgai teguran,
Salah silap minta maaf sayang.

Nanti banjer gula-gula kapas okes..

Wassalam.

-iwsk-

4 comments:

  1. tekejut gak dgr cite n tgk gambar amalina tu..tp byk budak2 malaysia yg pndai bila g obersea hancur perangai

    ReplyDelete
  2. Abg Phat : nak ckp lebih pun, kita bukan bagus sgt..mgkin sebelum pergi, kena pastikn betul2...dasar agama tak rapuh!

    ReplyDelete
  3. Republicku : ujian buat amalina, teguran juga buat kita..

    ReplyDelete