Mereka Besh - i Follow

Tuesday, 7 June 2011

-Mabuk-

Assalamualaikum...
Senyum manis terukir,salam diucap pembuka bicara...

Happy Selasa yea semua yg manis yg jambu yg comel mcm saya..miahahaha..perasan bukan kena bayar pun kan..senyummmm (:

Kenapa mabuk?..saya seorang muslim..langsung tidak pernah merasa bagaimana rasanya air yg mabuk..tapi, kalau mabuk naik kereta tue...pernah!..ha!..nak citer lah ni..

Mendingan hari sabtu lepas cuti, sonye saya dgn gagahkan diri ambil keputusan nak pulang ke kampung..eceh! ayat pulang..mcm nak raya je kan..hehe, balik kampung lah apa lagi..duduk rumah sensorang pun boring kan..nak keluar pun malas..so, keluar dari rumah untuk pulang ke kampung..naik bas lah..dah tu nak naik apa..try gaks ushar2 kat Air Asia or Firefly..tak ada tiket ke sana..plak!..hahaha, sengal tul!..balik Benut je..mana ada burung besi pun ke sana..so naik bas lah kita..

Time 4.00 p.m baru sampai Larkin...hegeh-hegeh kan saya..ala amek masa..kampung bukan lari pun kan..so tenang-tenang aja, tunggu punya tunggu..bas dtg time 4.30ptg..saya beratur..naik n dpt tempat kosong, walaupun berasak-asak juga lah tadi..

Macam biasalah hari cuti, bas mesti penuhkan..so..dlm 10 minit mcm tu, bas dah nak bergerak..tak lama kemudian, naik satu family ni..eh!..chopp!..suami tak ada..yg ada mak n anak2 je..sian, anak2 makcik ni kecik2 semua...uhuhu..sedih plak rasa..apa yang saya buat, tak usah lah tanya..hanya tanggungjawab sesama kita aja..so, bas pun gerak meninggalkan Larkin..sana sini jalan jem..pakcik bas tu ikut jalan lain..lalu Gelang Patah...jalan bengkak-bengkok..terlompat-lompat mcm naik kuda..hehe, tak kisahlah pakcik, asal saya sampai Pontian, Benut dan Kampung saya yg terCINTA..haha...dalam perjalanan tue, adalah antara anak2 makcik yg kecik ni tak dapat tmpt duduk..saya pun dah tak boleh buat apa..yg saya boleh buat hanya suruh adik tu pegang kat tmpt duduk kuat2..takut gaks, badan dia dahlah comel..kang terpelantik plak..tapi muka dia mmg dah lain macam, berpeluh-peluh...MABUK kot..sian dia kan..

Tiba-tiba..adik ni..uwekkkk!..muntah, sib baik sempat semburkan segalanya kat dlm bakul sampah bas tue..dan bakul sampah tu..betul2 kat kaki saya...ehhehehe, alahai...ujian kesabaran kat situ..budak kecik kan..tak rasa nak marah pun...sebab!..masa kecik saya dulu..saya memang kaki mabuk...mabuk naik kereta...biasanya sebelum jalan tu..mak akn bagi saya makan pil mabuk..tapi, klu nak muntah..muntah juga...sampai sakit perut n kepala...siapa yg mabuk tu, taulah mcm mana rasanya...uhuhuhu..kesian adik ni...tak apa lah kan..

Apa yang saya nampak..esok-esok kalau lah sampai seru dan saya berjodoh...saya nak minta suami belikan kereta..tak perlu mewah-mewah..sekadar mampu..kereta kancil pun tak apa...eh!..bukan utk saya...tapi utk keluarga..cukuplah sebiji je pun..senang nak bawak anak2 berjalan or balik kampung...tapi, seandainya suami saya esok tidak jua mampu nak beli kereta...kereta sorong pun tak apalah abang...ahakss!..patah pinggang abang nak sorong yunk..kikiki..gatal no! tak adalah...klu tidak punya kemampuan...mcm ni, bila nak balik kampung jek..saya nak naik teksi..cukuplah suami sediakan duit tambang teksi...charted jek teksi tu..anak-anak pun selesa, kalau mabuk pun..boleh lah baring ke apa...kesian kat budak-budak kan..

Dulu mak saya selain pil mabuk..mcm-mm mak saya sediakan bila naik kereta :-

1) Beg plastik..(semuat-muat mulut/muka saya)..hehe
2) Minyak cap kapak
3) Kulit limau(limau belacan pun boleh)
4) Air Limau/Oren dalam botol air
5) Dan pesanan..jangan pandang sana sini..tengok depan jek..uhuhu

Punyalah mak kita saya pd kita kan..entah boleh ke tidak saya lakukan jika mak saya tua kelak dan tidak mampu mengguruskan diri..Ya Allah, berikanlah saya kami kemampuan,kebesaran hati dan kesempatan untuk berbakti pd mak saya kami..insyaAllah,amin.

Mak iloveyou...

-iwsk-

2 comments:

  1. hehe. rupa nya u mabuk naek bus yerrr
    hehe. i plak mabuk naik kereta kalau lalu jallan bengkak bengkok , haishhhh

    FOLLOW me back ok THANKS

    btw,jom ketahui tips kecantikan i

    ^________________^

    ReplyDelete
  2. assalam nur ain..hehe..samadengan lah kita..mabuk..tapi itu waktu kecil aje...

    okes..tapi awat tak bleh bukak blog kamu??...

    ReplyDelete