Mereka Besh - i Follow

Wednesday, 13 July 2011

Rabu berkata-kata...bkn Busybody alias Perihatin

Assalamualaikum...
Senyum manis terukir,salam diucap pembuka bicara...

Alhamdulillah, selesai sudah cuti...lepas ni tak ada cuti-cuti lagi...eh!..ye ke?..hehehe, lepas ni tunggu cuti nak raya dan simpan cuti utk bulan 12...tapi, mc boleh kan kan?..mihahaha, mc bila perlu...jujur tu penting, kerja itukan ibadah...

Ada beberapa situasi sepanjang cuti yg berturut...kenduri di kampung,tahlil arwah,majlis khatam al-quran my niece dan yassin utk anak-anak saudara,sepupu sepapat yang nak amik peperiksaan besar tahun ini..alhamdulillah...semuanya berjalan dgn lancar dan dipermudahkan Allah, semoga berkah, aamiin.

Situasi yang satu ini sangat saya teruja...mgkin kesibukkan kerja buat saya tidak tahu atau mmg saya ketinggalan berbatu-batu...bila dah cuti, so banyak masa kat kampung...bila dah banyak masa...banyak benda yang diperhatikan, mula-mula ingat biasa-biasa aja..tapi tiba-tiba tersoal pula...

Sepupu dan anak saudara saya, pulang saja dari sekolah..tukar baju, tak sempat makan pun..mgkin juga...dah makan kat sekolah or makan luar lah tu..terus pergi ke masjid..alhamdulillah, mungkin nak sembahyang berjemaah di sana...hati saya berkata-kata..tapi, bila ianya tiap-tiap hari dan pulang selepas Asar, makcik yang busybody ni pun...mempersoalkan...bkn soal perkara yang tidak baik, tapi perlu ambil tahu...klu niatnya betul...alhamdulillah..takut-takut alasan aja digunakan, sedangkan melencong ke tempat lain.

Makcik (saya lah tu) : Abang, tak makan dulu..?? (muka perihatin)

Abang (anak saudara) : Tak apa, nanti baru makan, nak cepat ni...(muka senyummm)

Makcik : Rajinnya pergi masjid...?? (dgn nada suara..yg berbunyi sangsi)

Abang : Masjid skang dah ada WIFI...nak berfb..(muka gelak-gelak)

Makcik : eh!..masjid ada WIFI?...(muka kompius)

Abang : Skang kan derang nak ajak anak-anak remaja ke masjid.. (muka selamber)

Makcik : ishh!, baru tahu..baguslah...bkn fb je..jemaah sekali (muka senyum)

Abang & Sepupu2 : (muka sengihhhhhh)

Bagus juga masjid ni letak WIFI..tak lah budak-budak ni melilau tak tentu arah dan kalau azan berkumandang, harap-harap berjemaah lah semua..jangan buat bising dan mengotorkan kawasan masjid sudahlah..

*Orang yang bijak pandai, tidak akan memandang semua...hanya dengan satu pandangan kosong, tetapi memandang semuanya yang datang dengan suatu bentuk persoalan dan tiada riak antara kepandaian dan kecerdikan serta kelebihan...ye ke?...what ever!..senyummm :) (status fb semalam)

sebahagian..anak-anak saudara kesayangan saya

-iwsk-



No comments:

Post a Comment