Mereka Besh - i Follow

Friday, 22 April 2011

-Kisah Kasih Jumaat...Pakcik Tua Itu-

Assalamualaikum...
Senyum manis terukir,salam diucap pembuka bicara...

Cuaca kat luar office mendung jek..sejuk..jek...lapar terasa..tekak meronta minta macam-macam..paling tidak yang ada biskut dan maggi cup..cepat dimasak sedap dimakan...hehehe

Tadi lunch dimana??..owh,saya lunch disepakat...kedai makan yang makananya sedap boleh angkat lah!..hehe, tapi nasi beriani dan lauk beriani sepakat..memang terbaik!

Tapi hari ini, hati saya sgt tersentuh...aduhaii, Ya Allah...sebak sgt dada ni ..tapi berjaya dikalis kalis dari pd diketahui teman-teman. Begini,masa saya cuci tangan sesudah makan tadi, saya nampak seorang pakcik tua menuju masuk kedai, dgn pakaian mcm org balik kebun...uiks..kebun mana pula lah kat rumah taman nie...seriyes, baju pakcik tue kotor...dan pakcik sangat lah tuanya...aduhai...Ya Allah..luluh hati hamba...pakcik tua amik nasi..banyak sekali...ambil sayur 2 jenis...dan ambil ikan goreng kecil seekor...minta maaf...lalu, saya menegur.."pakcik,amiklah ayam tue"...pakcik tua tgk muka saya, dan tidak endahkan..dia pun duduk...aduhai..Ya Allah...nyata sekali...pakcik tua ini hanya mahu makan dan kenyang...merujuk pd kuantiti nasi yg diambil..tidak sekali makan mengikut nafsu...ambil lauk bagai...macam saya...uhuhuhu.

Kasihan pakcik tua, sudah seusia ini, dia masih perlu bekerja...mgkin utk keluarganya...kasihan pakcik tua, sebak hati saya...saya menjengah ke luar..nampak basikal tua, saya yakin..itu pakcik tua yang punya...Ya Allah..kalau lah saya punya banyak duit..tak usahlah saya uraikan, kelak menimbul riak...aduh!...tak tahan lah hati saya...namun saya syukur dipertemukan dgn tidak sengaja dgn pakcik tua hari ini...selayaknya saya lakukan sebagai manusia...uraian tidak perlu...kerana ianya ikhlas seadanya mampu..

Kasihlah mak dan abah kita selagi ada...selagi punya kesempatan..tapak tangan keras, kaki kematu dan garis-garis tua di wajah mereka itu lah, jalan syurga...buat kita,insyaAllah...semoga Allah memberkati dan melindungi abah,mak,pakcik tua itu dan semua ibu ayah di dunia ini...berbahagialah dan berlapang hatilah buat mereka...amin Ya Rabb.

*Mengait lembar benang...biar menjadi baju...mengait kasih sayang...biar kekal menjadi padu.

-iwsk-

No comments:

Post a Comment